Start

 

Vernieuwen of verbeteren?

2014 was een ontzettend bewogen jaar. Eerst maar stilstaan bij de gebeurtenissen die er echt toe doen… De verschrikkelijke ramp met de MH 17, Rusland die overging tot een militaire interventie op de Krim, de enorm bloedige opmars van de Islamitische Staat (IS), het verschrikkelijke conflict in de Gazastrook, het vele aantal doden dat sterft aan de gevolgen van Ebola, meisjes en vrouwen die in Nigeria door Boko Haram zijn ontvoerd en nu net op de valreep de Taliban die een aanslag plegen op een school in Pesjawar in Pakistan.

 

Oh en natuurlijk, we zijn derde geworden met het WK, Onno Hoes stapt op nadat hij met een verborgen camera in de val is gelokt, we hebben eindelijk een stroopwafel piet, de ophef over de kerstreclame van Jumbo, de doorbraak van Roy Donders, Tim Cook die gelukkig uit de kast komt, Conchita Wurst – de ‘man die herrees als een feniks’ en uiteraard Gordon die naar een onbewoond eiland wordt gestuurd, echter helaas maar voor een week. En welke helden zijn ons ontvallen in 2014, zo maar even een greep uit de velen; Shirley Temple, Leo Vroman, Philip Seymour Hoffman, Els Borst, Wubbo Ockels, Rick Mayall, Alfredo di Stefano, Robin Williams, Richard Attenborough, Paco di Lucia, Bobby Womack, Maya Angelou, Hugo Brandt Corstius, Menno Buch en Joe Cocker…

 

Hoe was het jaar voor ons? Natuurlijk ook belangrijk. Dan hoor je te zeggen; we zijn weer gegroeid ten opzichte van vorig jaar, we hebben weer hele leuke nieuwe klanten erbij, de relatie met onze bestaande klanten wordt alleen maar hechter en we zijn met bijzondere activiteiten bezig (DLT, Skyscrapers, Africa Sustainable Aquaculture, je leest het allemaal in deze nieuwsbrief) die allemaal te maken hebben met het sociaal ondernemerschap wat ShareBusiness nastreeft… allemaal waar!! Maar waar zal het in 2015 om gaan, wat staat ons te doen? Ik moet dan direct denken aan de man die mij dit jaar enorm geraakt heeft, onze Denker des Vaderlands, de man die in reservetijd leeft zoals hijzelf zegt, Rene Gude. Hij zegt, laten we nu eens niet alleen bezig zijn met vernieuwing, innovatie, maar juist zo goed mogelijk beschikbaar stellen wat er al is. We willen allemaal bouwen, maar we houden ons te weinig bezig met onderhoud en verbetering. Hij citeert de filosoof Arthur Schopenhauer: “Het nieuwe is slechts zelden goed, omdat het het goede altijd maar korte tijd nieuw is”. Dus mijn boodschap voor 2015: Laten we met het goede bezig zijn in de wereld, verbinden, kennis en ervaring delen, sociaal ondernemen en er met z’n allen voor zorgen dat het nog beter wordt!

 

Bart Kraai

 


We are sharing knowledge

Het afgelopen jaar heeft ShareBusiness weer verschillende professionals ingezet op business cases over de hele wereld! Naast business cases in landen als Ethiopie en Kenia hebben onze professionals een bijdrage geleverd aan duurzame groei van respectievelijk een kinder- en vrouwenopvang in Cambodja en India. Hieronder volgen een aantal voorbeelden van business cases in 2014.

 

Anjali House, Cambodia

 

Anjali House

Anjali House is a local NGO in Siem Reap supporting vulnerable and at-risk children and their families through education, health care and the arts. Anjali House supports around 80 children, from 4 to 18 years old. The business case assignment was to create a strategic plan for sustainable development of the organization in the next three to five years.

 

In three weeks the expert has developed a strategic plan in which he gives recommendations on how Anjali House can improve its self-sufficiency and become more sustainable without depending solely on grants and donations.

 

Mount Kenya Gardens, Kenya

 

Mount Kenya Gardens is a private service company with a sole objective of organizing smallholder farmers to produce and market fruits and vegetables, both for the domestic and exporting markets.

 

Main objective of the business case was to give recommendations for the logistic process of Mount Kenya Gardens. However once he arrived it became clear that he could help on several other aspects as well. In order to determine what the critical processes are for the nearby future, the expert evaluated the organization as a whole. Following from this several new business cases were identified for 2015.

 

WORK + SHELTER, India

 

WorkShelterIndia

WORK SHELTER creates safe spaces across India where women in need can come to live and work. W+S encourages self-reliance amongst its female stakeholders while promoting hands-on training and capacity building. At W+S women are taught to use the skills they have or develop new ones, and contribute to the success of the organization by effectively filling their role within the larger production process. Apparel and accessories produced by the women are then sold to overseas markets. The business case assignment here was to help W+S by setting up an educational program for the women. This educational program should help the women to develop, become more independent and prepare them for the period after they leave the shelter.

 

Agri Business Support Facility (ABSF), Ethiopia

 

ABSF is an organization set up by the Dutch embassy to support entrepreneurship development in Ethiopia in the agricultural business sector. And through this help develop food security and private sector development. With more than 10,000 voluntarily registered members including those in the Sectoral Associations, the Addis Ababa Chamber of Commerce and Sectoral Associations (AACCSA) is the oldest, largest and strongest Chamber in Ethiopia representing a wide spectrum (60 to 70%) of Ethiopian businesses.

 

Currently government and grants mostly finance the Ethiopian chamber of commerce and ABSF. The business case here is to help them become more self-sufficient in the future. A strategic marketing manager has helped to develop an earnings loyalty program for ABSF/AACCSA and its members.

 

 


Skyscrapers zet tanden in jeugdwerkloosheid!

Skyscrapers komt in 2015 met een uniek programma om jeugdwerkloosheid onder hoogopgeleide jongeren tegen te gaan. Het aantal afgestudeerden groeit en met hen ook het aantal jeugdwerklozen. Skyscrapers-Logo-RGB-payoff-OnderDeze jongeren hebben moeite om de verbinding te maken met de arbeidsmarkt, met als gevolg dat zij zich minder snel ontwikkelen. Bovendien dreigen zij langdurig achter de feiten aan te blijven lopen, vanwege het zogenaamde gat in hun cv. Dit is onnodig en erg zonde! Zij bezitten immers vaak alle kwaliteiten voor een succesvolle toekomst: Leergierig, ondernemend, sociaal en multi-inzetbaar.

 

Skyscrapers slaat samen met een groep Nederlandse bedrijven en organisaties de handen ineen om dit probleem tegen te gaan en daarnaast jong talent aan zich te binden.

Programma

In 2 weken zullen afgestudeerden aan de hand van de thema’s Mind, Body, Soul en Society volledig in hun kracht worden gezet om vervolgens onder onze begeleiding aan de slag te gaan bij één van onze opdrachtgevers. De young professionals kunnen naar eigen inzicht worden ingezet op diverse werkzaamheden binnen de organisatie. Gedurende deze periode zullen wij hen blijven begeleiden met het oog op persoonlijke ontwikkeling en een zo goed mogelijk resultaat.

Daarnaast krijgen organisaties de mogelijk om de young professionals te beoordelen over een langere periode. Op deze manier krijgt de opdrachtgever een goed beeld van zijn of haar persoonlijkheid, competenties en ambitie en kan er een wel overwogen beslissing maken of de young professional daadwerkelijk aan de toekomst van de organisatie kan bouwen!

 

Social Business Case

Naast hun werkzaamheden gaan de young professionals in hun eigen tijd aan de slag met een social business case voor de opdrachtgever. Middels deze case krijgen zij de mogelijkheid hun creativiteit, ondernemerschap en netwerk- en communicatievaardigheden te tonen. Bovendien zijn zij bezig met een maatschappelijk thema dat verbonden is aan de organisatie. Op deze manier willen wij de verbinding leggen tussen individu, organisatie en maatschappij.

 

Skyscrapers

Meer weten? Neem dan contact op met Aeron van der Looij of Tim Berendsen.

 


Africa Sustainable Aquaculture officieel van start

 

In Ethiopia, capture fisheries produce approximately 20,000 tons of fish from the lakes per year, but this number is decreasing. There is no large-scale commercial aquaculture in Ethiopia yet, even though the country has huge potential because of its (natural) resources. In 2014, Africa Sustainable Aquaculture (ASA) Ethiopia has conducted a feasibility study to start an aquaculture company in Ethiopia. ASA aims to initiate and develop a commercial and sustainable aquaculture sector in Ethiopia in cooperation with local entrepreneurs. ASA focuses on tilapia production for local market and export, thereby explicitly contributing to food security, employment and capacity building.

 

The feasibility study gave us the chance to study all aspects of starting an aquaculture company in Ethiopia: organizational, legal, market(ing), financial, sectorial and technical. A few major findings and how it shaped our strategy:

 

  • In general, Ethiopians are meat consumers, mainly beef and chicken. Ethiopians on average eat only 500 grams of fish per year, but this number is declining due to decreasing availability and because the fish is of poor quality. The Ethiopian middle class is growing: they should have access to high quality fish to be able to have a choice in what they eat.
  • We investigated potential project sites in the country to identify specific areas that are suitable to set-up a fish farm. This clearly showed us that the climatological conditions in Ethiopia are good and hence, we could determine which area would be most suitable for us, keeping in mind the preservation of natural water bodies. Therefore, we have chosen to start with cage farming in an irrigation dam near Bahir Dar, Amhara Regional State.
  • Two major inputs that the sector needs are local availability of quality fish feed and fingerlings (small fish). We have decided to import quality fingerlings from the Netherlands, to set up a modern hatchery at our farm. On the feed part, we will closely work together with a local animal feed producer to develop high quality feed.
  • The current handling, processing and distribution of fish can be improved a lot. We will invest in proper processing facilities and a cold chain from our farm to Addis Ababa, in order to preserve the quality of our fish.

IMG_4404

Based on the findings of the feasibility study, we decided to start the investment in aquaculture from January 2015 onwards. We are aiming to set up at least three ASA fish farms in the country over the next five years. The initial farm production will be 500 tons in year one, growing to a minimum of 1000 tons per location per year. After five years, we aim at a production of at least 3000 tons per year. Initially, we will employ about 80 employees, both skilled and unskilled labor, thus stimulating the diversification of the labor market towards fish production and fish processing. Our products will available in supermarkets, hotels and restaurants.

 

For further information about ASA, you can contact Alwin Quispel or Bart Kraai.

 


Dutch Leadership Trail

 

In 2015 is Camiel van Damme als trainer/coach gaan meedraaien in een concept van associated partner Pierre Mellegers: de Dutch Leadership Trail. Dit concept is oorspronkelijk bedacht samen met de ervaren trainster Gunilla Blijsie, om met leiders van organisaties in Nederland aan de slag te gaan met hun eigen leiderschap. In de mooie natuur van de Waddeneilanden. Al snel bleek dat het sociaal ondernemerschap van ShareBusiness een goede kapstok was om deze leiders nog een extra uitdaging te bieden: een business case indienen die gaat over duurzaam ondernemerschap! Het creëren van duurzame business is namelijk goed én zeker in 2014 belangrijk voor alle stakeholders.
Met veel passie en trots zijn de eerste 8 directeuren dan ook aangehaakt en zijn ze begin oktober op Terschelling aan de slag gegaan met hun persoonlijke doelen. Onder het genot van een warme herfstzon, goede lokale catering en support van MooiWeer was het een aftrap om nooit te vergeten. In mei 2015 zal deze groep hun (al gerealiseerde) plannen presenteren aan hun belangrijkste stakeholders! Deze maand zijn ze in Amsterdam aan de slag gaan met de realiteit van alledag, midden in de maatschappij. Het is namelijk mooi om plannen te maken, het is nog mooier om ze daadwerkelijk te realiseren!

 

Meer weten? Bel Camiel of Pierre of kijk op www.dutchleadershiptrail.nl. In 2015 zullen nieuwe trails opgestart gaan worden en er zijn nog plaatsen! Ook als je leiderschapsvragen hebt in je organisatie, Pierre & Camiel begeleiden frequent verschillende teams in langdurige verander trajecten of kortstondige sessies.

 


Even voorstellen: Aeron

AeronWe zijn erg blij dat het team dit jaar is uitgebreid met Aeron van der Looij (1986)! Aeron woont al 8 jaar in Amsterdam en is naar eigen zeggen een echte sportman. Na zijn afstuderen is Aeron vrijwel direct aan de slag gegaan bij medewerkersonderzoeksbureau Effectory, waar hij bijna 2 jaar heeft gewerkt. Nu zet Aeron zich vol energie in voor ons young professional label Skyscrapers, waar hij onder andere een commerciële rol heeft. Buiten zijn werk is hij betrokken bij het traineeship Verbeter de Wereld waar hij zich inzet voor een moestuinen project in Zuid-Afrika. 

 


Opdracht van de maand: Finance Director

metropoleDenk je aan een orkest, dan denk je aan klassiek. Maar, dat speelt het Metropole Orkest niet. Wel jazz, pop, chansons, cabaret, musicals, filmmuziek en wereldmuziek. Het Metropole Orkest deelde het podium met grootheden als Ella Fitzgerald, Dizzy Gillespie, Brian Eno, Stan Getz, Bono en vele anderen. Zij begeleidt ook hedendaagse talenten als Within Temptation, The Opposites, Alain Clark en Gregory Porter. Het Metropole Orkest is het grootste professionele pop-en jazzorkest ter wereld en heeft een echte voortrekkersrol. Zo schuift het orkest nieuwe talenten naar voren (zoals Jonathan Jeremiah en Michael Kiwanuka) en het is gek op spektakel en experimenten (het orkest stond met Junkie XL op het dak van de A2 en heeft de nieuwste Opera Video Game opgezet) Het Metropole Orkest doet alles wat mensen kan raken, dat is tenslotte de essentie van muziek.

 

ShareBusiness is al vele jaren ook actief in de culturele sector als het gaat om de bemiddeling van ervaren professionals. Zo hebben wij recentelijk, in nauwe samenwerking met Marc Altink (directeur van het Metropole Orkest) en Ella Broekstra (HR manager),  de werving & selectie van Finance Director Metropole Orkest succesvol mogen begeleiden.

 

Voor meer informatie omtrent onze dienstverlening bel met Bart Kraai (06-21217083).